متاسفانه مرورگر شما از سایت جهان پروژکتور پشتیبانی نمیکند
لطفا از لینک زیر مرورگرتان را بروزرسانی یا یک مرورگر دیگر دریافت کنید
browsehappy.com

کارتریج جوهری و لیزری

امروزه پرینتر یکی از وسایل مورد نیاز در شرکتها، سازمانها، مراکز آموزشی و حتی منازل می باشد تمام پرینترها مواد مصرفی دارند که توسط آن کار چاپ روی کاغذ انجام می شود. نکته مهمی که در خرید این وسیله باید مورد توجه قرار گیرد، نوع مواد مصرفی آنهاست.

به این مواد مصرفی در پرینترهای جوهرافشان، جوهر و در پرینترهای لیزری پودر یا تونر گفته می‌شود و منبع رنگ پرینتر که تونر یا جوهر درون آن نگهداری می شود، کارتریج نام دارد.

کارتریج ها براساس نوع پرینتر به دو دسته کارتریج های جوهر افشان و کارتریج های لیزری تقسیم می شوند.

افراد عادی هنگام استفاده از پرینتر، اغلب تفاوتی بین کارتریج و جوهر یا تونر درون آن قائل نیستند و به اشتباه فکر می‌کنند که کارتریج پروسه چاپ را انجام می‌دهد نه ماده درون آن، اما باید بدانید که این تونر یا جوهر درون کارتریج است که عملیات چاپ روی کاغذ را انجام می‌دهد.

ما در این نوشتار تلاش می کنیم شما را با انواع کارتریج آشنا کنیم تا بتوانید بهترین کارتریج را متناسب با پرینتر خود انتخاب و خرید نمایید.

کارتریج چگونه کار می کند؟

همان‌طور که اشاره کردیم کارتریج در پرینتر وظیفه انتقال محتوای مورد نظر به کاغذ را بر عهده دارد. در واقع نوشته ها و یا تصاویر چاپ شده به روی کاغذ تماما کار بخش کارتریج است.

انواع کارتریج

به طور کلی بر اساس نوع پرینتر ها دو نوع کارتریج در بازار وجود دارد. پرینترهای جوهر افشان که از کارتریج‌های جوهری استفاده می‌کنند و پرینترهای لیزری که دارای کارتریج تونر هستند.

کارتریج جوهری

پرینترهای جوهرافشان با پاشیدن قطرات ریز جوهر برروی کاغذ، به وسیله ی منافذ ریزی که در هد وجود دارد باعث ایجاد تصاویر با کیفیت رنگی و سیاه و سفید می شوند. بعد از نصب کارتریج جوهری درون پرینتر، سیستم دستور چاپ را به پرینتر فرستاده و دستگاه نیز بعد از دریافت آن، پیغام را به کارتریج ارسال می‌کند.

در این قسمت پرینتر‌ جوهری، ترکیب کارتریج مشکی و کیت سه رنگ که عملی بسیار زمان‌بر و طولانی است را انجام می‌دهد و سپس جوهر را به سوزن نازل می‌فرستد. بعد از وارد شدن جوهر به سوزن نازل، هد پرینتر کار پاشیدن قطرات بسیار ریز پرینتر روی کاغذ را انجام می‌دهد. ما در مقاله پرینتر جوهرافشان چیست به توضیح کامل عملکرد چاپ در این چاپگرها پرداختیم.

کارتریج‌های پرینتر‌های جوهری، از یک کارتریج مشکی و یک کیت سه رنگ که شامل سه رنگ اصلی آبی، قرمز و زرد است تشکیل شده‌اند. از کیت مشکی می‌توان برای چاپ متون یا تصاویر با رنگ مشکی استفاده کرد.
در برخی از چاپگرهای جوهرافشان، از ترکیب سه رنگ اصلی، رنگ مرکب مشکی را به وجود می آورند که برای نوشتن متن مناسب نمی باشد زیرا که متون را به صورت سبز و یا آبی نشان می‌دهد.

در اکثر پرینترهای قدیمی جوهرافشان، سه رنگ اصلی کارتریج به یکدیگر متصل بوده و در صورت تمام شدن یکی از رنگ ها مجبور به تعویض هر سه رنگ می شدید اما امروزه در پرینترهای جوهرافشان جدید این سه رنگ به صورت جداگانه استفاده می شوند.
بیشتر پرینترهای جوهرافشان از 4 رنگ اصلی تشکیل شده اند. اما اگر شما به یک چاپ حرفه‌ای مانند چاپ عکس نیاز دارید، بهتر است از شش رنگ مجزا استفاده کنید که این رنگ ها علاوه بر سه رنگ اصلی و رنگ مشکی، دارای یک رنگ قرمز روشن و آبی روشن هستند. چرا که این ترکیب در ایجاد تصاویر با رنگ‌های طبیعی بهتر عمل می‌کند.

برای خرید کارتریج جوهرافشان توجه داشته باشید که همیشه کارتریج اصلی تهیه کنید چرا که کارتریج های متفرقه و یا طرح کیفیت مطلوبی را در چاپ ارائه نمی دهند.

نکاتی که باید در مورد کارتریج جوهری بدانید

  • بعد از انجام روند چاپ، جوهر این چاپگرها روی کاغذ به سرعت خشک شده و برای تثبیت نیازی به حرارت ندارد.
  • کارتریج جوهری قیمت خرید بسیار بالایی دارد.
  • ظرفیت و طول عمر کارتریج‌های جوهری، بسیار پایین است.
  • بر خلاف تصور بسیاری از افراد که، گمان می‌کنند کارتریج جوهری قابلیت شارژ ندارد، باید بگوییم این قطعه نیز می‌تواند شارژ شود اما به خاطر احتمال بالای سوراخ شدن مخزن نگهدارنده جوهر در هنگام شارژ کارتریج و نشت آن در پرینتر، متخصصان این پروسه را توصیه نمی‌کنند.
  • بعد از خرید کارتریج و باز کردن پلمپ آن، باید به سرعت از آن استفاده کنید. زیرا عدم استفاده از پرینتر، موجب خشکی کارتریج جوهری و گرفتگی سوزن نازل خواهد شد.

کارتریج لیزری

به مواد مصرفی برای چاپ در پرینترهای لیزری پودر گفته می شود و محفظه ای که جوهر تونر در آن قرار می گیرد، کارتریج لیزری نام دارد.
پرینتر‌های لیزری بر حسب نوع کارتریج به دو دسته پرینتر رنگی و پرینتر تک رنگ تقسیم می‌شوند. در پرینتر‌های تک رنگ، تنها از کارتریج مشکی استفاده می شود، در صورتی که پرینتر‌های رنگی لیزری، چهار رنگ اصلی مشکی، قرمز، زرد و آبی را دارا هستند.

پیشنهاد می شود برای آگاهی از عملکرد چاپ در پرینتر های لیزری به مقاله “پرینتر لیزری چیست” مراجعه کنید.

نکاتی که باید در مورد کارتریج لیزری بدانید

  • کارتریج لیزری، به نسبت کارتریج جوهری از عمر و ظرفیت بیشتری برخوردار است.
  • کارتریج‌های لیزری، قابل شارژ هستند.
  • سرعت چاپ پرینتر‌های لیزری، بسیار بیشتر از پرینتر‌های جوهری است.
  • کارتریج‌های لیزری، از قیمت خرید بسیار پایینی برخوردار هستند.
  • کارتریج‌های لیزری را نباید، در معرض نور آفتاب و یا رطوبت قرار داد.
  • در پرینتر لیزری، پودر برای ثبات روی کاغذ نیاز به گرما و حرارت دارد.

کارتریج لیزری از لحاظ کیفیت چند نوع است:

  • کارتریج اورجینال یا اصلی: کارتریجی که توسط شرکت سازنده پرینتر ساخته و در بازار به فروش می رسد، که بهترین کیفیت را دارا می باشد و طبق استاندارهای پرینتر تولید شده است، کارتریج اورجینال یا اصلی نامیده می شود. این کارتریج ها قیمت بسیار بالایی دارند. شما با خرید کارتریج اصل قادر هستید آن را حداکثر تا ۳۰ بار شارژ کنید. پیشنهاد می شود اگر حجم کاری کمی دارید و کیفیت برای شما اهمیت زیادی دارد از کارتریج اصل استفاده کنید.
  • کارتریج طرح اورجینال: کارتریج‌های طرح، همانطور که از اسمشان پیداست مشابه کارتریج اصل بوده و کیفیت بسیار خوبی دارند. این نوع کارتریج ها با وجود کیفیت بالا قیمت قابل قبولی دارند و همین عامل سبب می‌شود که، اغلب کاربران مایل به خرید کارتریج طرح باشند. تعداد دفعات شارژ در کارتریج طرح حدود 12 بار است. اگر حجم کاری شما بالا است و روزانه اسناد و متون زیادی را چاپ می‌کنید، کارتریج طرح را انتخاب نمایید.

جمع بندی

در این مطلب به طور کلی با انواع کارتریج، نحوه عملکرد آن و تفاوت تونر و جوهر آشنا شدیم. برای آگاهی بیشتر از تفاوت پرینتر جوهرافشان و لیزری می توانید به مقاله ما در وبلاگ جهان پروژکتور مراجعه نمایید.

شما همراهان عزیز می توانید برای تهیه بهترین نوع پرینتر از طریق صفحه تماس با ما از مشاوره کارشناسان آگاه ما در این زمینه بهره مند شوید.

خرید پرینتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *