متاسفانه مرورگر شما از سایت جهان پروژکتور پشتیبانی نمیکند
لطفا از لینک زیر مرورگرتان را بروزرسانی یا یک مرورگر دیگر دریافت کنید
browsehappy.com

ویدئو پروژکتور آموزشی

ویدئو پروژکتور آموزشی یا کلاسی یکی از انواع پرکاربرد ویدئو پروژکتورها می باشد که می تواند در محیط های آموزشی کاربرد زیادی داشته باشد.

امروزه با ظهور فناوری های جدید، کلاس های درس تفاوت زیادی پیدا کرده اند. پیشرفت تکنولوژی و ظهور وسایل کمک آموزشی، موجب بهبود روند آموزش و یادگیری می شوند. اکثر معلمان و دانش آموزان تمایل به استفاده از ویدئو پروژکتورهای آموزشی در کلاس های درس دارند. با کمک این وسیله آموزشی معلمان و اساتید می‌توانند به جای نوشتن روی تخته، از ارائه‌های پاورپوینت، تصاویر و حتی فیلم استفاده کنند و کیفیت آموزش خود را ارتقا بخشند.

معمولا در ویدئو پروژکتورهای آموزشی، تصاویری از اعداد، نمودار ها و موارد مشابه به نمایش در می آید و همین موضوع نیز باعث شده تا وضوح تصویر اهمیت کمتری پیدا کند. در عوض برای مشاهده جزئیات بیشتر، باید ویدئو پروژکتوری با نسبت کنتراست بالاتر تهیه کنید . ما در مقاله ویژگی های انتخاب ویدئو پروژکتور به طور مفصل این موارد را توضیح داده ایم.

در این مطلب تلاش می کنیم در خصوص مزایا و ویژگی های ویدئو پروژکتور آموزشی صحبت کنیم و به معرفی انواع آن بپردازیم.

ضمنا برای آشنایی با ویدئو پروژکتورهای دید در روز و لوازم جانبی ویدئو پروژکتوررها می توانید به مقالات مرتبط موجود در سایت مراجعه کنید.

انواع ویدئو پروژکتور کلاسی

ویدئو پروژکتورهای آموزشی را می توان به سه گروه ویدئو پروژکتورهای دارای قابیلیت شبکه، ویدئو پروژکتورهای پرتاب کوتاه و پرتاب فوق‌العاده کوتاه و ویدئو پروژکتورهای تعاملی کلاسی تقسیم بندی کرد.

ویدئو پروژکتورهای دارای قابلیت شبکه

ویدئو پروژکتورهای دارای قابلیت شبکه به  صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ی مدارس و دانشگاه‌ها کمک زیادی می کنند و به همین خاطر است که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی بسیار پرطرفدار و محبوب هستند. این دستگاه ها به یک شبکه‌ی محلی (LAN) متصل می‌شوند که این اتصال می‌تواند با سیم یا بی سیم باشد.

ویدئو پروژکتورهای پرتاب کوتاه و پرتاب فوق‌العاده کوتاه

برای انتخاب یک ویدئو پروژکتور مناسب آموزشی اندازه‌ی کلاس، محدودیت فضا و اندازه‌ی تصویر مورد نظر مهم است.

در بسیاری از کلاس‌های درس ارائه‌ی یک تصویر با اندازه‌ی متناسب با ویدئو پروژکتورهای استاندارد، دشوار است. در کلاس‌های کوچک ویدئو پروژکتور باید نزدیک صفحه نمایش نصب شود و در نتیجه تصویر کوچکی که ایجاد می شود برای همه‌ی افراد قابل مشاهده نیست. حتی در کلاس‌های بزرگ‌تر نیز ویدئو پروژکتورهای استاندارد می‌توانند مشکل‌ساز باشند و از آنجایی که پشت سر افراد نصب می‌شوند می‌توانند سایه و نورهای آزار دهنده ایجاد کنند.

به دلیل این محدودیت‌ها  ویدئو پروژکتور آموزشی پرتاب کوتاه کلاسی بیشترین و ایده‌آل‌ترین کاربرد را دارد.

ویدئو پروژکتورهای تعاملی کلاسی

فناوری تعاملی یکی از دسته‌بندی‌های تکنولوژی آموزشی است و مطالعات زیادی نشان داده است که مشارکت دانش‌آموزان و دانش‌جویان و نتایج یادگیری با استفاده از آن بهبود می‌یابد. ویدئو پروژکتورهای آموزشی تعاملی از فناوری‌هایی استفاده می‌کنند که پیشتر تنها در پنل‌های تخت تعاملی موجود بود.

با این دستگاه ها هر سطح صافی می‌تواند تعاملی شود و کاربران می‌توانند با قلم‌های تعاملی بنویسند، طرح بکشند و حاشیه نویسی کنند. نرم‌افزارهای تعاملی بسته به سازنده متفاوت هستند و به چندین کاربر امکان تعامل همزمان می‌دهند. سایر ویژگی‌ها شامل قالب‌های پس‌زمینه و قابلیت‌های ذخیره و کپی برداری می‌شود. اغلب قلم‌های تعاملی را می‌توان به عنوان موس بی‌سیم برای کشیدن با باز کردن آسان فایل‌ها بکار برد.

مزایای پروژکتور کلاسی

مزایای زیادی  وجود دارد که باعث می‌شود کاربرد ویدئو پروژکتور کلاسی برای آموزش موثرتر باشد و استفاده از رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ تبدیل به استفاده از ویدئو پروژکتورهای آموزشی شده است تا دانش‌آموزان را به صورت پویاتری درگیر سازد. در ادامه به برخی از مزایای پروژکتور کلاسی اشاره می‌کنیم.

یادداشت برداری آسان تر

با استفاده از ویدئو پروژکتورهای آموزشی، معلمان می توانند یادداشت های بسیار سازمان یافته تری را جهت آموزش در کلاس درس داشته باشند. اساتید و معلمان می توانند از پاورپوینت های جذاب برای جذب هر چه بیشتر توجه دانش آموزان استفاده کنند. تمرکز همزمان بر گوش دادن و یادداشت‌برداری می‌تواند باعث آزار دانش‌آموزان شود. نمایش ارائه‌ها و اطلاعات از طریق یک ویدئوپروژکتور تعاملی به شما این امکان را می‌دهد که یادداشت‌ها را به صورت دیجیتالی در پایان کلاس به اشتراک بگذارید و دانش‌آموزان می‌توانند بدون نیاز به بادداشت برداری تمرکز بیشتری در کلاس داشته باشند.

روشی برای یادگیری تعاملی بهتر

هرچه سن افراد در یک کلاس کمتر باشد، دامنه‌ی تمرکز و توجه آنها کوتاهتر است. با تقسیم درس به بخش‌های کوتاه‌تر و متنوع‌تر می‌توان به کودکان کمک کرد تا روی مطالب متمرکز بمانند و مطالب را به طور موثرتری یاد بگیرند. ویدئو پروژکتورهای تعاملی برای این کار بسیار مفید هستند.

تنوع بیشتر در شیوه آموزشی

دانش آموزان می توانند با استفاده از مطالبی که توسط این ویدئو پروژکتورها بر روی پرده نمایش و یا برد هوشمند پخش می شود، ماجراهای متنوعی در شیوه های آموزشی را تجربه کنند.

برای مثال به جای استفاده از روش قدیمی با آوردن ماکت کره زمین در سر کلاس، معلم می تواند با استفاده از Google Earth  در کلاس درس جغرافیا، از امکانات بسیار متنوع این نرم افزار در جهت آموزش نقشه ها و مناطق و سایر کشورها استفاده نماید و تجربه جدید و خاطره انگیزی از آموزش در ذهن دانش آموزان به یادگار بگذارد.

استفاده بهتر از زمان کلاس

از ویدئو پروژکتورها برای استفاده هر چه بهتر از وقت ارزشمند کلاس استفاده می شود. نوشتن کلی مطلب روی تخته و پاک کردن همه آن ها و دوباره و دوباره نوشتن وقت زیادی از کلاس و زمان آموزش را می گیرد. در عوض کافی است که در آموزش از طریق ویدئو پروژکتور با یک کلیک ساده به اسلایدهای پاورپوینت بعدی بروید و مطالب جدیدی را توضیح دهید. با استفاده از این وسیله کاربردی، معلمان می توانند از زمان کمتری برای تکرار یک مفهوم و چند بار نوشتن آن اطلاعات استفاده کنند. ویدئو پروژکتور آموزشی یک ابزار قدرتمند است که ارائه همه درس ها را راحت تر می کند و کمک می کند تا مدرس تمام یادداشت ها را قبل از کلاس آماده نماید.

ارائه پروژه های بهتر توسط دانشجویان

دانشجویان با استفاده از ویدئو پروژکتور آموزشی می توانند پروژه های کلاسی خود را با پاورپوینت ارائه دهند. در نتیجه، کنفرانس های خود را در زمان کمتر ارائه می کنند. همچنین ارائه با ویدئو پروژکتور در کاهش کپی کاغذ و صرفه جویی در هزینه ها بسیار مفید است و در زمان اجرا می توان برای تمام کلاس پروژه را به نمایش گذاشت.

ویژگی های انتخاب ویدئو پروژکتور آموزشی

در ویدئو پروژکتورهای آموزشی با توجه به مزایای آن، ویژگی‌های خاصی وجود دارد

روشنایی و وضوح تصویر

هرچقدر هم که محتوای آموزشی ارائه شده جذاب باشد و یا قابلیت‌های تعاملی مفیدی داشته باشد، اگر از یک ویدئو پروژکتور کم‌نور استفاده شود یا کیفیت صدا کم باشد، هرگز در جلب ‌توجه فراگیران موفق نخواهید شد. دانش آموزان و دانشجویان باید بتوانند از هرجایی که در کلاس نشسته‌اند صدای در حال پخش را شنیده و تصویر ویدئو پروژکتور را به‌وضوح مشاهده کنند. وضوح و روشنایی تصویر تأثیر قابل‌توجهی بر میزان توجه و جذب و حفظ اطلاعاتی می‌گذارد که ارائه می‌شود.

نسبت کنتراست

کنتراست نیز یکی از ویژگی های پروژکتور می باشد که می تواند بر روی کیفیت تصویر، تاثیر زیادی بگذارد. اگر دنبال خرید ویدئو پروژکتور آموزشی هستید، بهتر است تا کنتراست را در اولویت قرار دهید و بعد از آن به روشنایی و سپس به موارد دیگر دقت کنید. نسبت کنتراست ویدئو پروژکتور نشان دهنده اختلاف بین روشن ترین بخش تصویر با تیره ترین بخش آن است. با توجه به اینکه در کلاس های درس معمولا تصاویری از اعداد، نمودار ها و دست نوشته ها به نمایش گذاشته می شود، باید توجه داشته باشید که این تصاویر باید به خوبی برای بیننده قابل دیدن باشد. دقیقا کنتراست بالاتر نیز می تواند تصاویر با کیفیت را برای شما به نمایش بگذارد.

جمع بندی

بررسی های انجام شده از مدرسان، نشان می‌دهد که ویدئو پروژکتورها امکانات جدیدی جهت آموزش در اختیار مدرسان قرار می دهند. به جای اینکه یک مدرس تنها در جلوی کلاس درس حرف بزند و یا بر روی تخته کلماتی را بنویسد، ویدئو پروژکتور آموزشی امکان ارائه نوشته، صدا، گرافیک و ویدئو را بوجود می‎آورد. این کار برای دانش‌آموزان سرگرم‌ کننده‌تر است و احتمال فهم دروس را افزایش می‌دهد.

ضمنا برای دریافت اطلاعات بیشتر و مفیدتر در زمینه خرید انواع ویدئو پروژکتور میتوانید از طریق لینک زیر با ما در ارتباط باشید:

خرید ویدئو پروژکتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *