متاسفانه مرورگر شما از سایت جهان پروژکتور پشتیبانی نمیکند
لطفا از لینک زیر مرورگرتان را بروزرسانی یا یک مرورگر دیگر دریافت کنید
browsehappy.com

انواع درگاه ویدئو پروژکتور

انواع درگاه ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتورها ابزارهای بسیار کاربردی هستند که تصاویر را از یک منبع دریافت کرده و در ابعاد بزرگتری به نمایش می‌گذارند. اگر به پشت این دستگاه ها دقت کرده باشید متوجه انواع درگاه ویدئو پروژکتور خواهید شد که برای اتصال انواع کابل تعبیه شده‌اند.

در ویدئو پروژکتورها پورت‌های ورودی و خروجی بسیاری وجود دارد. البته بدیهی است که یک ویدئو پروژکتور هرچند هم از نظر اتصالات غنی باشد، همه پورت‌های ورودی یا خروجی را نداشته و بسته به مدل آن روش‌های اتصال متفاوت خواهد بود.

هرکدام از درگاه‌های ارتباطی ویدئو پروژکتور کاربرد خاص خود را دارند و می‌توانند صدا، تصویر یا هر دو را همزمان منتقل کنند.ممکن است خیلی از افراد با انواع پورت پروژکتور و کاربردهای آنها آشنایی نداشته باشند و همین امر باعث می‌شود نتوانند به درستی از ویدئو پروژکتور و قابلیت‌های آن استفاده کنند. ما در این مقاله تصمیم داریم شما را با انواع این درگاه ها آشنا کنیم تا بتوانید از ویدئو پروژکتور خود بهترین و با کیفیت ترین بهره را ببرید.

ضمنا شما میتوانید برای آگاهی از اصول نگهداری از ویدئو پروژکتور به مقاله ما در این وبلاگ مراجعه نمایید.

انواع درگاه های ویدئو پروژکتور را بشناسید

به طور کلی درگاه های ویدئو پروژکتور را می‌توان به دو دسته دیجیتال و آنالوگ تقسیم کرد. درگاه های آنالوگ قدیمی تر هستند و سرعت کمتری در انتقال اطلاعات دارند که باعث افت کیفیت تصاویر می شوند. در مقابل درگاه های دیجیتال قرار دارند که کیفیت صدا و تصویر بهتری داشته و می توانند خروجی را به صورت HD نمایش دهند.

در ادامه به بررسی انواع درگاه دیجیتال و آنالوگ خواهیم پرداخت:

درگاه vga

درگاه VGA

یکی از مهم‌ترین درگاه‌های آنالوگ که هنوز کاربرد بسیاری دارد، درگاه  VGA یا Video Graphics Array  است که تصویر نسبتاً باکیفیتی را از سیستم شما به ویدیو پروژکتور منتقل می کند. این درگاه هنوز هم در بعضی لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای خانگی وجود دارد و بسیاری از ویدئو پروژکتورها از آن پشتیبانی می‌کنند. این درگاه با توجه به آنالوگ بودن و به دلیل سرعت کمتری که در انتقال داده دارند، دچار افت کیفیت تصویر هستند.

با وجود اینکه امروزه درگاه‌های دیجیتال و با کیفیت عالی روی پروژکتورها تعبیه می‌شود اما با این حال همچنان درگاه VGA  روی بعضی از دستگاه‌ها دیده می‌شود که نشان‌دهنده کیفیت برتر این تصاویر در مقایسه با سایر درگاه‌های آنالوگ است.

پورت VGA از ۱۵ سوکت تشکیل شده است که در صورت تکان خوردن یا کج شدن سوکت‌ها دچار مشکل می‌شوند. به همین خاطر کابل‌های این درگاه از دو پیچ برخوردارند تا در جای خود ثابت و محکم شوند و تکان‌های هرازگاهی باعث اختلال در تصویر نشود.

پورت‌های VGA می‌توانند به شکل درگاه‌های خروجی یعنی VGA OUT یا به صورت ورودی و VGA IN در پروژکتور وجود داشته باشند.

درگاه s-video

درگاه  S-Video

درگاه آنالوگ دیگری که هنوز در برخی ویدئو پروژکتورها دیده می‌شود، درگاه S-Video ، با نام‌های پورت اتصالی S-VHS یا Hosieden است. این درگاه در مقابسه با پورت VGA کیفیت چندان بالایی ندارد افت کیفیت زیادی دارد. همچنین این پورت روی لپ‌تاپ‌ها موجود نیست و کار با آن تنها از طریق کامپیوترهای قدیمی ممکن است.

این درگاه در مقایسه با  پورت RCA، تصاویر را با کیفیت بهتری نمایش می‌دهد؛ دلیل این موضوع هم این است که دو کانال روشنایی و رنگ دارد و برای انتقال تصاویر و اسناد از دو مسیر استفاده می‌کند.

درگاه RCA

درگاه RCA یا کامپوزیت ویدئو، اتصالی است که برای انتقال فیلم‌ها و تصاویر از دستگاه‌هایی مانند پخش کننده VCR، دوربین فیلمبرداری،DVD Player های قدیمی یا کامپیوتر به ویدئو پروژکتور، ممکن است به آن نیاز داشته باشید. در این نوع اتصال از یک فیش با رنگ زرد استفاده می‌شود. از آنجا که تمام اطلاعات تصویر از یک کابل منتقل می شود، کیفیت تصویر افت خواهد داشت و تصاویر و ویدئوها با وضوح اصلی خود نمایش داده نخواهند شد.

درگاه hdmi

درگاه  HDMI

یکی از مشهورترین و پرکاربردترین درگاه‌های دیجیتال، درگاه HDMI (High-Definition Multimedia Interface ) است. این درگاه در اکثر کامپیوترها و لپ تاپ‌ها، نمایشگرها و ویدئو پروژکتورهای مدرن و جدید دیده می‌شود دیده می‌شود.

این پورت صدا و تصویر را به صورت همزمان و غیرفشرده انتقال می‌دهد. کیفیت تصویر انتقال داده شده با استفاده از درگاه HDMI بسیار بالا است. کابل HDMI دارای 19 سیم بوده و سرعت انتقال داده‌ در آن 10 گیگابایت است.پخش تصاویر با کیفیت و سه‌بعدی از ویژگی‌های مهم HDMI بوده و از این پورت حتی برای قابلیت‌های هوشمند پروژکتور نیز استفاده می‌کنند.

در ویدئوپروژکتورهای جیبی معمولا از درگاه mini-HDMI نیز استفاده می‌شود. در این حالت باید از کابل HDMI to mini-HDMI  استفاده کنید که یک سر آن HDMI معمولی و سر دیگر آن از نوع mini-HDMI است.

درگاه  Display port

 یکی دیگر از جدیدترین انواع درگاه های ویدئو پروژکتو، درگاهDP  یا Display Port است. همانند پورت HDMI از درگاه Display Port نیز برای انتقال با کیفیت صدا و تصویر استفاده می‌شود و به دلیل کیفیت بسیار بالای تصاوی (4K  و 5K) بیشتر در سینماهای خانگی استفاده می‌شوند.

display port

درگاه DVI

یکی دیگر از پورت‌های دیجیتال، پورت‌های DVI است. از این پورت می‌توان برای انتقال تصاویر با کیفیت عالی و HD استفاده کرد.

نسل اول این درگاه DVI-A  نام دارد و آنالوگ است و نسل‌های بعدی از جمله DVI-D و DVI-I از نوع دیجیتال هستند. DVI برای ویدئو پروژکتورهایی که بی‌صدا هستند مناسب است. این درگاه شبیه به درگاه VGA بوده با این تفاوت که برخی از انواع آن از سیگنال‌های دیجیتالی نیز پشتیبانی می‌کند.

درگاه usb

درگاه USB

کمتر کسی است که از دستگاه‌های دیجیتالی استفاده کرده باشد و اسم USB را نشنیده باشد. یکی از عمومی‌ترین و پراستفاده‌ترین پورت‌های هر دستگاهی USB است.

این درگاه خود انواع مختلفی دارد:

  • پورت پروژکتور USB-A: این پورت می‌تواند همه اطلاعات و محتوا‌ها را از ذخیره‌ساز‌های خارجی مانند فلش USB دریافت کند. بنابراین با استفاده از این پورت‌ها کاربران می‌توانند بدون نیاز به هرگونه کابلی، اسناد و تصاویر خودشان را بر روی صفحه نمایش به تصویر بکشند.
  • پورت ویدئو پروژکتور USB-B: در اغلب شرایط برای کنترل از راه دور و انتقال فایل استفاده می‌شود.
  • درگاه پروژکتور USB-C یا Thunderbolt: این درگاه سرعتی بیش از 10 گیگابایت دارد و قادر است صدا، تصویر، داده و حتی انرژی الکتریسیته را نیز با کیفیت خوبی منتقل کند.

جمع‌بندی

در این نوشتار تلاش کردیم به معرفی درگاه های اصلی ویدئو پروژکتور بپردازیم. انواع درگاه های ویدئو پروژکتور بسیار متنوع است. با این‌حال در استفاده روزمره از پروژکتور کافی است درگاه‌های اصلی را بشناسید و از یکدیگر تشخیص بدهید. به طور کلی درگاه HDMI و VGA کابردی ترین پورت ها برای استفاده روزمره شما هستند با این‌حال شناخت درگاه‌هایی مانند Display Port مهارت شما را در استفاده از این دستگاه افزایش می‌دهد.

پیشنهاد می کنیم،برای تهیه ویدئو پروژکتور مناسب نیازتان از طریق صفحه تماس با ما، از راهنمایی کارشناسان خبره ما بهره مند شوید.

ضمنا شما می توانید از طریق لینک زیر محصولات فروشگاه جهان پروژکتور را بررسی نمایید.

فروشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *