متاسفانه مرورگر شما از سایت جهان پروژکتور پشتیبانی نمیکند
لطفا از لینک زیر مرورگرتان را بروزرسانی یا یک مرورگر دیگر دریافت کنید
browsehappy.com

تفاوت ویدئو پروژکتورهای 3LCD و  DLP

اگر به فکر خرید ویدئو پروژکتور هستید، جدا از سطح رزولشون، میزان کنتراست و میزان روشنایی و مواردی اینچنین، یک عامل مهم دیگری که باید به آن توجه کرد فناوری ساخت پروژکتور است که در عمر و کیفیت تصویر تأثیر مستقیمی دارد. امروزه ویدئو پروژکتورهای موجود در بازار از دو تکنولوژِی DLP  و 3LCD استفاده می کنند. ما در این مقاله به تفاوت ویدئو پروژکتورهای 3LCD و  DLP می پردازیم و ویژگی ها و مزایا و معایب آن ها را بررسی می کنیم تا بتوانید با توجه به نیازتان بهترین انتخاب را داشته باشید

ضمنا شما می توانید برای آگاهی از سایر ویژگی های ویدئو پروژکتورها به مقاله ویژگی های ویدو پروژکتور در وبلاگ ما مراجعه نمایید.

ویدئو پروژکتور 3LCD چیست؟

LCD مخفف عبارت Liquid Crystal Display است. 3LCD  ال سی دی سه‌‌تراشه‌ای است که از سه برد LCD قرمز، سبز و آبی به عنوان لایه کنترل نور قرمز، سبز و آبی استفاده می‌کند. نور سفید ساطع شده از منبع نور از طریق مجموعه لنز برای رسیدن به تقسیم کننده پرتو همگرا می‎ شود و نور قرمز، سبز و آبی جدا شده و بر روی صفحات LCD جداگانه پخش می‌شود. پیکسل‌های مربوطه روی صفحات LCD سیگنال‌های الکترونیکی را از منبع سیگنال دریافت می‌کنند و به صورت شفافیت‌های مختلف ارائه می‌شوند و با شفافیت متفاوت هر پیکسل، تصویر تولید می‌شود. سه تصویر تک رنگ در منشور همگرا می‌شوند و توسط لنز طرح ریزی بر روی صفحه نمایش نمایش داده می‌شوند تا یک تصویر تمام رنگی را تشکیل دهند. در ادامه به بررسی مزایا و معایب ویدئو پروژکتور های 3LCD می پردازیم:

مزایای ویدئو پروژکتور 3LCD

  • ویدئو پروژکتور 3LCD اشباع رنگ واضح‌‌تری را فراهم می‌کند، در این تکنولوژی رنگ ها عمیقتر و روشنتر هستند و در نتیجه تصویر متمرکزی که ارائه می‌دهد واضح‌‌تر و دقیق‌‌تر خواهد بود. این ویژگی ویدئو پروژکتور 3LCD باعث می شود در سالن هایی که نور زیادی دارند نیز تصاویر با رنگهای زنده داشته باشیم.
  • یکی از مزایای ویدئو پروژکتورهای 3LCD قابلیت روشنایی بالاترآنهاست و این دستگاه ها می توانند تصاویر روشن‌‌تری را در همان سطح قدرت تولید کنند.
  • ویدئو پروژکتورهای 3LCD مصرف برق کمتر داشته و حرارت و سر و صدای کمتری تولید می کنند.
  • تصاویر ویدئو پروژکتورهای 3LCD برای چشم کاملا مناسب هستند زیرا شما تحت تاثیر الگوهای غیرطبیعی قرار نمی‌گیرید.

معایب ویدئو پروژکتور 3LCD

  • در ویدئو پروژکتورهای 3LCD در نمایش تصاویر متحرک کمی تاری حرکتی (موشن بلور) وجود دارد که البته این مشکل در ویدئو پروژکتورهای جدید رفع شده است.
  • در ویدئو پروژکتورهای 3LCD زمان پاسخ کندتر از DLP است.
  • این ویدئو پروژکتور ها با گذشت زمان ممکن است دچار افت کیفیت شوند.
  • از دیگر معایب ویدئو پروژکتورهای 3LCD این است که یکنواختی رنگ نسبت به پروژکتورهای DLP کمتر است و گاه در تصاویر تیره کنتراست ضعیفی دارد.
  • ویدئو پروژکتور 3LCD به نسبت پروژکتورهای DLP سنگین تر هستند.

ویدئو پروژکتور DLP چیست؟

فناوری DLP برای اولین بار در سال 1987 به ویدئو پروژکتورها معرفی شد. این فناوری شامل یک سیستم بسیار پیچیده است که از یک‌‌تراشه DMD ساخنه شده و به طور بالقوه حاوی میلیون‌‌‌های ‌‌‌چیپ کوچک است که هر یک فقط چند میکرون وسعت دارند. مزیت این تکنولوژِی استفاده از تعداد زیادی ‌‌‌چیپ ساده است. وقتی ‌‌‌چیپ‌های بیشتری وجود دارد، پیکسل‌های بیشتری نیز وجود دارد، زیرا هر ‌‌‌چیپ به طور موثری با یک پیکسل از نمایشگر مطابقت دارد و با افزایش تعداد پیکسل‌ها، تصویر واضح‌تر می‌شود.

بنابراین پروژکتورهای DLP با قرار دادن میلیون‌‌‌های ‌‌‌چیپ در یک فضای کوچک، تصاویر شگفت انگیزی را ارائه می‌دهند، این فناوری اغلب در ویدئو پروژکتورهای مورد استفاده در آموزش، صنعت و سرگرمی‌های خانگی استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی مزایا و معایب ویدئو پروژکتور های DLP می پردازیم:

مزایا ویدئو پروژکتور DLP

  • ویدئوپروژکتورهایDLP تصاویر روشن، واضح و شفاف (بدون موشن بلور) با کنتراست بالا ارائه می‌کنند.
  • ویدئو پروژکتورهایDLP رنگ سیاه عمیق‌‌تری را ارائه می‌دهد و به دلیل دقت بالا ایجاد سایه نمی کنند.
  • از مزایای ویدئو پروژکتور DLP وزن کمتر آن ها و قابلیت حمل برخی از انواع آن است.
  • ویدئو پروژکتورهای مبتنی بر تکنولوژی DLP از قیمت مناسب‌تری برخوردارند و به دلیل وجود قطعات کمتر تعمیر و نگهداری آن ها ساده تر است.
  • این ویدئو پروژکتورها به دلیل بسته بودن محفظه DLP از گرد و خاک و دود محفوظ تر هستند.

معایب ویدئو پروژکتور DLP

  • تاثیر رنگین کمانی یکی از معایب ویدئو پروژکتورها DLP می باشد. تاثیر رنگین کمانی به تجزیه رنگ های پایه در طول فرآیند نمایش می گویند. این مساله به خاطر چرخش چرخ رنگ به وجود می آید. چرخ رنگ مانع از این می شود که رنگ ها در همان زمان نمایش مانند تکنولوژی LCD ترکیب شوند .
  • ویدئو پروژکتورهای DLP در محیط های پرنور احتیاج به روشنایی بیشتری برای ارائه رنگهای واقعی دارد .
  • از دیگر معایب ویدئو پروژکتور های DLP این است که در مدلهای قابل حمل و پرتابل توانایی کار یکسره یا درازمدت را ندارند.

تفاوت ویدئو پروژکتور DLP و 3LCD چیست؟

فناوری DLP و فناوری 3LCD، سال‌ها است که با یک رقابت سالم در حال پیشرفت هستند. بسته به اینکه هدف شما از خرید ویدئو پروژکتور چیست، می‌توانند هر دو انتخاب فوق العاده‌ای باشند. به طور کلی، تفاوت بین ویدئو پروژکتورهای 3LCD و DLP در این است که پروژکتورهای 3LCD  روشنایی بالاتری را با وات مشابه و هزینه کمتر ارائه می‌دهند، در حالی که فناوری DLP کیفیت تصویر و رنگ‌های بهتری را ارائه می‌دهد.

تفاوت دیگر ویدئو پروژکتورهای DLP و 3LCD در قابلیت حمل آنهاست که انواع DLP این ویژگی را دارا هستند.

به طور کلی، برای مصارف ابتدایی ویدئو پروژکتورهای DLP  بهترین نوع محسوب می شوند اما اگر تمایل دارید یک ویدئو پروژکتور مقرون به صرفه‌‌تر داشته باشید، می‌توانید از محصولاتی که فناوری  3LCD دارند، استفاده نمایید.

جمع بندی

ما در این مقاله تلاش کردیم که تفاوت ویدئو پروژکتورهای 3LCD و DLP را بازگو کنیم تا شما با شناخت ویژگی های آن ها خرید راحت تری داشته باشید. همچنین برای داشتن انتخاب مناسب تر می توانید از طریق صفحه تماس با ما از راهنمایی کارشناسان خبره جهان پروژکتور بهره مند شوید.

شما همراهان عزیز می توانید برای اطلاع از انواع ویدئو پروژکتور از طریق فروشگاه ما به مقایسه و خرید انواع این محصول بپردازید.

فروشگاه

یک دیدگاه برای “تفاوت ویدئو پروژکتورهای 3LCD و  DLP

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *