متاسفانه مرورگر شما از سایت جهان پروژکتور پشتیبانی نمیکند
لطفا از لینک زیر مرورگرتان را بروزرسانی یا یک مرورگر دیگر دریافت کنید
browsehappy.com

ویژگی های انتخاب ویدئو پروژکتور

ویژگی ویدئو پروژکتور

در مقاله قبل به توضیح مختصری راجع به ویدئو پروژکتور،کاربردها، مزایا و انواع آن پرداختیم. در این نوشته شما را با ویژگی های مهم انتخاب ویدئو پروژکتور آشنا خواهیم کرد و به معرفی انواع تکنولوژی ساخت ویدئو پروژکتور می پردازیم تا بتوانید متناسب با نیاز و محیط و یا با راهنمایی مشاوران ما بهترین انتخاب را داشته باشید.

نمایش خانگی

ویژگی های مهم انتخاب ویدئو پروژکتور

اگر چه ویدیو پروژکتورها نیز مانند سایر لوازم الکترونیکی و دیجیتال از تنوع بالایی برخوردار هستند، با این حال ویژگی‌هایی در بین تمامی مدل‌های آن‌ها مشترک است. شما با شناخت و بررسی این ویژگی ها، که باعث سنجش کیفیت ویدئو پروژکتورها می شود، میتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

روشنایی

از مشخصه‌های هر ویدیو پروژکتور می‌توان به روشنایی آن اشاره کرد که شدت آن با واحد Ansi lumens (انسی لومنس ) یا لومن اندازه گیری می شود.

ویدیو پروژکتورها از لحاظ میزان روشنایی بسیار متنوع هستند و انتخاب آن‌ها متناسب با محیطی است که قرار است پروژکتور در آن مورد استفاده قرار گیرد.

برخی از پروژکتورها روشنایی پایینی دارند، بنابراین می توانید آنها را فقط در شرایط کم نور یا بدون نور محیطی (بدون نور روز یا لامپ های اطراف) مشاهده کنید. اگر قرار است در محیط‌های تاریک و دارای نور کم از ویدئو پروژکتور استفاده شود، نمونه‌های 1000 لومن کفایت می‌کند اما برای استفاده از پروژکتور در فضاهای باز یا محیط‌هایی که نور زیادی دارند مانند تماشای فیلم در حیاط باید به سراغ نمونه‌های دارای روشنایی بالا (حداقل 2500 لومن) بروید.

هرچقدر که عدد لومن بیشتر باشد، کیفیت ویدئو پروژکتور بالاتر و قیمت آن نیز گران‌تر خواهد بود.

تصاویر واضح

وضوح تصویر یا رزولوشن

منظور از وضوح تصویر در یک ویدیو پروژکتور ضرب تعداد پیکسل‌های افقی در تعداد پیکسل‌های عمودی می‌باشد. هرچقدر که رزولوشن بالاتر رود، وضوح و کیفیت تصاویر بیشتر شده تصویر بزرگتر شده و البته قیمت آن دستگاه نیز افزایش می یابد.

به عنوان مثال رزولوشن پروژکتوری که از کیفیت Full HD برخوردار است 1080×1920 پیکسل می‌باشد. بدیهی است که هر چه وضوح تصویر بیشتر باشد، تعداد پیکسل‌های تصویر نیز بیشتر بوده و در نتیجه کیفیت تصویر افزایش می‌یابد. محبوب‌ترین رزولوشن‌ها برای ویدیو پروژکتورها رزولوشن Full HD یا 1080 پیکسل، رزولوشن 4K Ultra HD یا 2160 پیکسل و رزولوشن 8K Full Ultra HD یا 4320 پیکسل می‌باشد.

کنتراست یا شفافیت تصویر

این معیار برای تشخیص میزان تفاوت بین روشن ترین و تاریک ترین مناطق یک تصویر به کار می‌رود و نشان می دهد که قسمت های نور در مقایسه با سایه ها چقدر روشن هستند. میزان خوب بودن نسبت کنتراست تعیین می کند که دیدن جزئیات ظریف مانند متن حروف و بافت سطح چقدر آسان است. اگر پروژکتور شما نسبت کنتراست ضعیفی داشته باشد، تصویر به صورت محو یا خاکستری ظاهر می شود.

این میزان تفاوت به صورت نسبت یک عدد مشخص به عدد 1 تعریف می‌شود (برای مثال 4000 : 1). هر چقدر که کنتراست تصویر بالاتر رود و عدد آن بیشتر شود، کیفیت تفکیک رنگ ها و شفافیت تصاویر نمایش داده شده بر روی پرده نیز بهتر می‌شود.

نسبت تصویر ویدئو پروژکتور

نسبت تصویر

منظور از نسبت تصویر در ویدیو پروژکتور، نسبت عرض تصویر به ارتفاع آن می‌باشد. به عنوان مثال یک تصویر Full HD دارای نسبت 16:9 می‌باشد که دارای حالت Wide یا کشیده بوده و اکثرتلویزیون ها و مانیتورهای جدید به این صورت هستند و یا نمایشگرهای قدیمی که شکل مربعی دارند، دارای نسبت 4:3 هستند. این امر به معنای آن است که به ازای هر 4 اینچ عرض، 3 اینچ ارتفاع برحسب اندازه‌ صفحه نمایش وجود دارد.

بهترین ویدیو پرژکتورها معمولا دارای نسبت تصویر XGA (4:3)، WXGA و WUXGA (16:9) و یا Full HD و  4K (16:10) هستند.

نسبت پرتاب

منظور از نسبت پرتاب در پروژکتورها این است که متناسب با فاصله‌ای که ویدیو پروژکتور از دیوار یا پرده‌ نمایش قرار می‌گیرد، تصویر چه میزان بزرگ یا عریض می‌شود. پروژکتورها از نسبت پرتاب متفاوتی برخوردار هستند و انتخاب آن‌ها باید متناسب با فضایی که قرار است از پروژکتور استفاده شود صورت گیرد. پروژکتورها را مطابق با فاصله ای که می خواهید در پشت اتاق قرار دهید، خریداری کنید، حتی اگر قصد دارید آن را روی پایه سقفی قرار دهید.

به عنوان مثال اگر پروژکتوری دارای نسبت پرتاب 2:4:1 باشد، به منزله‌ آن است که برای نمایش 1 تصویر 3 متری به یک فضای حداقل 7 متری نیاز دارد.

تصحیح کیستون

اگر ویدیو پروژکتور در زاویه‌ کاملا عمود بر دیوار یا پرده‌ نمایش قرار نگیرد، تصویر نمایش داده شده توسط پروژکتور به شکل ذوزنقه خواهد بود که به این حالت اثر کیستون گفته می‌شود. برخی از ویدیو پروژکتورها از ویژگی برخوردار هستند که می‌توانند اثر کیستون را تا حد زیادی خنثی کنند. کیستون هم ممکن است در جهت عمودی و هم افقی ایجاد شود که یک پروژکتور خوب باید بتواند به تصحیح هر کدام از این که کیستون‌ها بپردازند. با این حال  هرچه تصحیح کیستون بیشتری انجام دهید، وضوح تصویر حاصل بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرد و منجر به ایجاد خطوط ناهموار، پیکسل شدن یا “مصنوعات” در سراسر تصویر دیجیتال می شود.

البته اگر به واسطه‌ نصب نامناسب دستگاه، تصحیح کیستون به مقدار زیادی صورت گیرد ممکن است سبب ایجاد خطوط ناهموار و افت کیفیت تصویر شود. پس در ابتدای امر باید به نصب صحیح ویدیو پروژکتور توجه شود.

زوم لنز

زوم لنز راهی برای دستکاری یا تنظیم تصویر یا پروژکتور خود در صورتی که تصویر برای آن خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد. به طور معمول، شما تنظیمات خود را با حرکت دادن پروژکتور به اطراف انجام می دهید تا زمانی که در فاصله مناسب مطابق با نسبت پرتاب خود قرار گیرد. با این حال، اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید زیرا صفحه نمایش کوچک‌تری دارید یا پایه سقفی قبلاً نصب شده است، می‌توانید از ویژگی زوم لنز پروژکتور برای کوچک کردن یا کشیده‌شدن تصویر به دلخواه استفاده کنید.

انواع تکنولوژی ویدئو پروژکتور

انواع تکنولوژی‌های ساخت ویدئو پروژکتور

یک پروژکتور با تابش نور از طریق یک لنز شفاف کوچک کار می کند. این دستگاه از دو بخش لامپ و عدسی تشکیل شده است. عدسی ساختار ساده‌ای دارد و وظیفه آن نیز بزرگنمایی تصویر است. اما آنچه که سبب تفاوت در ساخت ویدئو پروژکتورهای مختلف می‌شود، تکنولوژی به کار رفته در لامپ دستگاه است. ویدئو پروژکتورها از نظر تکنولوژی به کار رفته در ساخت لامپ به سه دسته تقسیم می‎شوند:

  • DLP
  • LCD
  • LED

یک خریدار ویدئو پروژکتور، باید بتواند از میان تکنولوژی‌های مختلف براساس نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشد. فاکتورهایی مثل کیفیت تصویر، هزینه نگهداری، قیمت و عمر مفید لامپ از مواردی هستند که بر اساس آن‌ها باید تکنولوژی متناسب را برگزید.

در ادامه به بررسی انواع این تکنولوژی ها خواهیم پرداخت تا بتوانید مناسب ترین و به صرفه ترین نوع ویدئو پروژکتور را انتخاب کنید.

تکنولوژی DLP

DLP مخفف عبارت “ Digital Light Processing ” به معنی پردازش ديجيتالي نور می‌باشد. ویدئو پروژکتورهایی که لامپ آن‌ها بر اساس این تکنولوژی عمل می‌کند از آینه‌های کوچکی استفاده می‌کنند که نور را به سمت صفحه منعکس می‌کنند. تکنولوژي DLP با استفاده از انحراف آينه هاي ميکروسکوپي ديجيتالي کار مي کند. تصاویر در این ویدئو پروژکتورها توسط یک چرخه رنگ (که از سه رنگ اصلی آبی سبز و قرمز تشکیل شده است) تولید می‌شوند.

ویدئو پروژکتورهای DLP به دلیل قدرت بالای تصاویر خروجی، برای محیط‌هایی که دارای نور می‌باشند (از جمله کلاس‌های درس و اتاق‌های کنفرانس) نیز بسیار مناسب می‌باشند. تنها عیب این دستگاه‌ها ایجاد دنباله نور در برخی از اشیاء روشن و نورانی است.

ویدئو پروژکتورهای LCD

LCD مخفف عبارت (Liquid Crystal Display) به معنی نمایشگر کریستال مایع می باشد. این ویدئو پروژکتورها از سه صفحه مجزا برای نمایش رنگ‌های آبی و سبز و قرمز استفاده می‌کند و سپس با هدايت آن به نمايشگر هاي LCD مجددا با هم ترکيب مي نمايد. هرکدام از این صفحه‌ها میلیون‌ها کریستال مایع دارند که هر کدام از آن‌ها در نقش یک پیکسل رنگی ظاهر می‌شوند تا در نهایت تصویر با وضوح رنگ واقعی بر روی صفحه نمایش شکل بگیرد.

اين سيستم نمايش جداگانه اي از هر يک از نقاط تصوير بر روي يک نمايشگر را امکان پذير ميسازد و هر يک از اين نقاط بوسيله يک سيستم هوشمند کنترل مي گردد. اين نقاط مي توانند به صورت دلخواه تغيير داده شوند تا بدينوسيله تصوير شفاف و واضحي ايجاد گردد. کاربرد اصلي اين تکنولوژي جهت نمايش تصوير در پروژکتورها و مانيتورهاي مسطح مي باشد.

به نظر می‌رسد که ویدئو پروژکتورهای LCD انتخابی مناسب‌تر نسبت به نوع DLP می‌باشند. امروزه بسیاری از ویدئو پروژکتورهای موجود در بازار از تکنولوژی تصویر LCD استفاده می‌کنند.

ویدئو پروژکتور LED

LED یک اصطلاح رایج در فناوری نمایش تصویر است که به معنای دیود ساطع‌کننده نور است. برخلاف پروژکتورهای LCD و DLP که بر پخش کردن نور بر روی صفحه نمایش تاکید دارند، در پروژکتورهای LED بر روی منبع نور تمرکز می‌شود. در این ویدئو پروژکتورها از لیزر برای انتقال تصویر بر روی پرده استفاده می‌شود و همین عامل سبب افزایش چشمگیر عمر مفید لامپ می‌شود. لامپ‌ ویدئو پروژکتورهای LCD و DLP دارای عمر مفید 5 هزار ساعت می‌باشند، در حالی که این عدد در پروژکتورهای LED به بیش از 50 هزار ساعت می‌رسد.

از نکات مثبت کاربرد ویدئو پروژکتور خانگی می‌توان به هزینه پایین تعمیر و نگهداری، افزایش عمر مفید، وضوح تصویر بالاتر، مصرف پایین انرژی، کم صدا بودن و … اشاره کرد. انتظار می‌رود تا چندین سال آینده، این تکنولوژی به صورت کامل جایگزین انواع LCD و DLP شود.

در این مقاله تلاش کردیم به بررسی ویژگی های مهمی که برای خرید یک ویدئو پروژکتور نیاز دارید بپردازیم و در ادامه آن شما را با انواع تکنولوژی ویدئو پروژکتور آشنا کردیم تا بتوانید متناسب با نیاز و محیطتتان بهترین انتخاب را داشته باشید.

جهت دریافت مشاوره و یا خرید انواع ویدئو پروژکتور از طریق لینک زیر می توانید با ما در ارتباط باشد:

خرید انواع ویدیو پروژکتور

یک دیدگاه برای “6”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *