متاسفانه مرورگر شما از سایت جهان پروژکتور پشتیبانی نمیکند
لطفا از لینک زیر مرورگرتان را بروزرسانی یا یک مرورگر دیگر دریافت کنید
browsehappy.com

قطعات ویدئو پروژکتور

دستگاه‌ها بدون وجود قطعات مختلف داخلی و خارجی نمی‌توانند به درستی کار کنند. ویدئو پروژکتورها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

به طور کلی همه ویدئو پروژکتورها دارای اجزاء و قطعات تقریبا یکسانی می‌باشند که با همکاری هم باعث ایجاد تصاویر باکیفیت و واضحی می‌شوند. همه این قطعات با هم فعالیت می‌کنند و تصویر را روی صفحه نمایش نشان می‌دهند. قطعات موجود در این دستگاه‌ها به تنظیم کنتراست، کیفیت و روشنایی تصویر کمک می‌کنند.

در مقاله ویژگی های انتخاب ویدئو پروژکتور به بررسی کیفیت تصاویر، کنتراست، رزولوشن و… پرداختیم و اینک قطعات این دستگاه کاربردی را شرح خواهیم داد. در کنار مطالعه این مطالب شما میتوانید برای داشتن خرید بهتر با مشاوران آگاه ما در ارتباط باشید.

قطعات ویدئو پروژکتور

قطعات ویدیو پروژکتور

از قطعات مختلف دستگاه ویدئو پروژکتور می توان به پاور، مین برد، برد مدار الکترونیکی بالاست، لنز، چرخ رنگ یا کالرویل و چیپ DMD اشاره کرد که در ادامه به شرح همه آن ها خواهیم پرداخت.

پاور(power) :

پاور یا منبع تغذیه یکی از مهم‌ترین قطعات ویدئو پروژکتور است. کار این قطعه تامین انرژی سایر قطعات ویدیو پروژکتور مانند لامپ، فن و… می باشد. اگر پاور دارای نقص، مشکل و یا ضعف باشد می‌تواند بر عمر دیگر قطعات ویدئو پروژکتور تاثیر منفی بگذارد و طول عمر دیگر اجزای دستگاه را کم کند. نگه‌داری از این قطعه از ویدیو پروژکتور مسئله بسیار مهمی است‌ زیرا در صورت خرابی پاور، تعویض آن کار ساده‌ای نیست.

خازن یکی از اصلی‌ترین اجزای پاور در قطعات ویدئو پروژکتور است که در بیشتر موارد علت خرابی دستگاه ویدئو پروژکتور خازن آن می باشد.

در بین قطعات ویدئو پروژکتور پاور به عنوان ورودی برق ویدئو پروژکتور شناخته می شود بنابراین اگر به‌وسیله افراد غیرمتخصص عیب‌یابی و تعمیر شود، ممکن است سبب خسارات جبران ناپذیری نظیر آتش‌سوزی شده و دستگاه شما و سایر تجهیزات را از بین ببرد. در نتیجه در انتخاب و خرید این دستگاه دقت لازم را داشته باشید و در صورت نیاز از افراد خبره در زمینه تعمیر آن کمک بگیرید.

برد اصلی ویدئو پروژکتور

برد اصلی (main board) :

یکی دیگر از قطعات اصلی ویدئو پروژکتور برد اصلی است. این قطعه وظیفه کنترل و فرمان دهی به سایر قطعات موجود در ویدیو پروژکتور را برعهده دارد. بر روی مین برد انواع آی‌سی‌، مقاومت، خازن و… نصب می‌شود.

قطعات ویدئو پروژکتور از طریق خروجی هایی که بر روی مین برد وجود دارد با کابل و فیش های مختلف به آن متصل شده و از آن دستور می گیرند. اگر دیگر قطعات در نحوه کاری خود ایراد پیدا کنند، مین برد دستور روشن شدن دستگاه ویدئو پروژکتور را صادر نمی کند.

از دلایل خرابی و نقص در مین برد می توان به ضربه، نوسانات برق و آب خوردگی اشاره کرد. خرابی برد اصلی به هیچ عنوان با چشم قابل مشاهده نیست و لازم است توسط یک تکنسین بازدید شود تا پس از انجام آزمایشات مختلف عیب آن مشخص شود.

لامپ ویدئو پروژکتور

لامپ یکی دیگر از قطعات ویدئو پروژکتور است  که بخار جیوه بسیار زیادی دارد. هنگامی که جریان الکتریکی از شکاف لامپ عبور می کند، سبب روشن شدن بخار جیوه می شود. این لامپ‌ها توسط فن‌آوری بسیار پیچیده‌ای تولید می‌شوند به همین دلیل قیمت بالایی دارند.

این قطعه ها در بخش خارجی ویدئو پروژکتور قرار دارند و باید از قرار گرفتن در معرض ضربه و آب خوردگی دور شوند.

لامپ ویدئو پروژکتور دارای عمر مفیدی بوده و پس از سپری شدن زمان آن نیازمند تعویض است. به‌دلیل گرانی بیش از حد این قطعه در برخی از موارد خریداری دستگاه جدید ارزان قیمت، به‌صرفه‌تر است. اگر لامپ دستگاه شما نیاز به تعویض دارد، در صورت بروز مشکل در تصویر، به‌سرعت دستگاه را خاموش کرده و آن را به تعمیرگاه‌های مجاز نشان دهید.

این قطعه در دو مدل حبابی و فریم‌دار وجود دارد. لامپ ویدئو پروژکتور حبابی نسبت‌ به مدل فریم‌دار ارزان قیمت تر و ضعیف‌تر بوده و برای تعویض نیاز به سیم‌کشی و لحیم کاری دارد اما در مدل فریم‌دار دیگر نیازی به لحیم کاری و سیم‌کشی نیست و به‌راحتی می‌توان لامپ جدید را جایگزین کرد.

 

برد بالاست(ballast)

برد بالاست وظیفه روشن کردن و تنظیم جریان برق ورودی دستگاه را بر عهده دارد. نقش این بردها همانند نقش منبع تغذیه در کامپیوتر و لپ‌تاپ است. عملکرد آن نیز به این صورت است که برق ورودی را به ولتاژ مناسبی تبدیل می‌کند تا همه بخش‌های پروژکتور بتوانند از آن استفاده کنند.

کار دیگر بردهای بالاست، روشن کردن لامپ ویدئو پروژکتور است. این برد موجب افزایش دمای بخار جیوه و در نتیجه روشن شدن لامپ ویدئو پروژکتور می­ شود. به دلیل آن که ولتاژ و وات و لامپ در هر ویدئو پروژکتوری متفاوت است ، برد بالاست هم مدل های مختلفی دارد.

لنز(LENS)

یکی دیگر از قطعات ویدئو پروژکتور که اهمیت زیادی دارد، لنز دستگاه ویدئو پروژکتور است. هر تصویری را که بیننده مشاهده می­ کند، از این قطعه ویدئو پروژکتور عبور می­ کند. لنزها از عدسی­ هایی با جنس ­ها و سایزهای متنوع ساخته می­ شوند؛ اما به­ طور کلی به دو دسته لنزهای واید و معمولی تقسیم می شود.

لنز ها باید با فاصله ای که دستگاه تا پرده دارد متناسب باشد. مدل های واید این قابلیت را دارند که از فاصله کم، بزرگ ترین تصویر با کیفیت را نشان دهند.

اگر می خواهید هنگام استفاده از دستگاه ویدئو پروژکتور خود با کیفیت و واضح ترین تصویر ممکن را داشته باشید باید به نکات زیر توجه فرمایید:

  • پس از استفاده از ویدئو پروژکتور، درپوش لنز آن را در مکان خود قرار دهید.
  • همیشه پیش از روشن کردن دستگاه، لنز آن را تمیز نمایید.
  • پیشنهاد می­شود برای تمیز کردن لنز ویدئو پروژکتور از الکل و پنبه استفاده کنید.
  • از پارچه های ضخیم و ماده های شوینده که باعث آسیب رساندن به لنز می شود برای تمیز کردن آن استفاده نکنید.
  • در صورت بروز هرگونه مشکل برای لنز ویدئو پروژکتور، به مراکز معتبر تعمیرات ویدئو پروژکتور مراجعه نمایید.

لنز ویدئو پروژکتور

کالرویل(color well)

کالرویل یا چرخ رنگ یکی دیگر از قطعات ویدئو پروژکتور است که مسئول تشکیل رنگ های تصاویر می باشد. این قطعه ویدیو پروژکتور بین لامپ و تونل نوری قرار می­ گیرد و توسط یک پایه نگه­دارنده به بدنه متصل می­ شود.

کالرویل از شیشه های دایره ای شکل با رنگ های متفاوت ساخته شده است. هرچه تعداد رنگ­ های درون چرخ رنگ بیشتر باشد، کیفیت رنگ تصویر نیز بیشتر می ­شود.

در صورت وارد شدن ضربه به ویدئو پروژکتور، ممکن است شیشه کالرویل یا موتور آن دچار آسیب‌دیدگی شوند. به‌هم­ ریختگی رنگ­ها در تصویر و شنیده شدن صدای غیرعادی از داخل دستگاه، از علائم خرابی کالرویل است.

دی ام دی چیپ (DMD chip)

دی ام دی چیپ قطعه ه­ای بسیار ظریف و حساس در ویدئو پروژکتور است. این قطعه ویدئو پروژکتور از تعداد بسیاری آینه ریز میکروسکوپی تشکیل شده است. این آینه­ ها به ­طور پیاپی در حال حرکت بوده و تصویر را ایجاد می­ کنند.

این چیپ در مقابل حرارت و رطوبت بسیار حساس بوده و به­ سرعت خراب می­ شود و قیمت بسار بالایی دارد بنابراین در مناطقی که رطوبت از حد استاندارد بیشتر است، پیشنهاد می­ شود از دستگاهی با تکنولوژی DLP استفاده نمایید.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم به طور کامل به معرفی انواع قطعات ویدیو پروژکتور بپردازیم و علایم و علت خرابی آن­ ها را ذکر کنیم. به­ دلیل گران بودن برخی از قطعات ویدئو پروژکتور، پیشنهاد می­ شود در زمان خریداری این دستگاه، روش ­های نگه­داری صحیح و اصولی آن را از فروشنده سوال کنید. در صورت بروز هرگونه مشکل، از افراد فنی و متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

برای تهیه ویدئو پروژکتور مناسب می توانید از طریق لینک زیر با ما در ارتباط باشید:

خرید ویدئو پروژکتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *