متاسفانه مرورگر شما از سایت جهان پروژکتور پشتیبانی نمیکند
لطفا از لینک زیر مرورگرتان را بروزرسانی یا یک مرورگر دیگر دریافت کنید
browsehappy.com

ویدئو پروژکتور لیزری چیست؟

ویدئو پروژکتورهای موجود در بازار اساسا به دو نوع ویدئو پروژکتور لیزری و لامپی تقسیم می شوند. تفاوت بین این دو نوع در نحوه تولید تصاویر توسط این دستگاه هاست که تفاوت کاربرد آنها را ایجاد می کند.

همانطور که می دانید یک ویدئو پروژکتور استاندارد، باید تصویر روشن و واضحی را نمایش دهد و به همین دلیل به منبع نوری داخلی که قدرت زیادی داشته باشد نیازمند است. در طی چند دهه گذشته، از فن آوری های مختلفی برای منبع نور در ویدئو پروژکتورها استفاده شده است که جدیدترین و با کیفیت ­ترین آن ها لیزر می باشد.

ما در این مقاله انواع ویدئو پروژکتور را معرفی کرده و به بررسی مزایا و معایب ویدئو پروژکتور لیزری خواهیم پرداخت. در هنگام خرید ویدئو پروژکتور مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. دامنه قیمت و فضایی که دارید مهم هستند اما باید فناوری تشکیل تصویر را نیز در نظر بگیرید. این موضوع هم قیمت و هم کیفیت تصویر این دستگاه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

انواع ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتور لامپی

دو نوع ویدئو پروژکتور LCD و DLP از لامپ های فلزی با پوشش شیشه‌ای مقاوم در برابر حرارت بالا برای بخار جیوه  استفاده می‌کنند، که داخل لامپ با استفاده از ابزار دقیق نصب می‌گردد. ویدئو پروژکتور از یک جریان الکتریکی برای روشن کردن بخار جیوه استفاده می‌کند و باعث می‌شود، لامپ یک نور فوق‌العاده روشن را ساطع کند. این نور روی پنل LCD یا DLP به کار می‌رود و تصویر نهایی را تولید می‌کند.

لامپ ها شامل آینه های مخصوص یا چرخ رنگی هستند که نور را به رنگ قرمز ، سبز و آبی جدا می کند و یک “تراشه تصویربرداری” جداگانه که جزئیات تصویر را ارائه می دهد. بسته به نوع تراشه تصویربرداری مورد استفاده  (LCD، ، DLP ) چراغی که از لامپ ، آینه ها یا چرخ رنگی به وجود می آید ، باید از تراشه تصویربرداری عبور کند یا نور را بازتاب کند، که تصویر را روی صفحه نمایش دهد.

لامپ ها انرژی بیشتری را صرف می کنند که کل طیف نور را به وجود آورند و گرما تولید می کنند. برای خنک نگه داشتن آن ها، استفاده از یک فن پر سر و صدا ضروری است. علاوه بر این، لامپ هر مدل ویدئو پروژکتور، طول عمری مشخص بر حسب ساعات استفاده دارد. پس از اولین باری که ویدئو پروژکتور را روشن می کنید، لامپ شروع به محو شدن می کند و درنهایت بیش از حد کم نور می شود یا می سوزد و نیاز به تعویض پیدا می کند.

ویدئو پروژکتور لامپی

ویدئو پروژکتور لیزری

ویدئو پروژکتور لیزری در مقایسه با پروژکتور لامپی از روش متفاوتی برای تولید تصویری که ما روی صفحه می‌بینیم، استفاده می‌کند. در ویدئو پروژکتورهای لامپی، منبع نور یا همان لامپ باید پنل را روشن کند تا به نوبه خود پنل بتواند تصویر را تولید کند، اما در ویدئو پروژکتور لیزری برای تولید نور از لیزر استفاده می‌شود. این نکته را فراموش نکنید که لیزر منبع نوری است و تصویر اصلی را لیزر ایجاد نمی کند.

توان بیشتر و انسجام در تولید نور توسط لیزر، باعث تمایز ویدئو پروژکتور لیزری از نسل‌های قبلی خود شده است. عمر ویدئو پروژکتور لیزری یک‌ ونیم تا دوبرابر پروژکتورهای لامپی است. از طرف دیگر، تصاویر بهتری که تولید می‌کند در کنار مصرف کمتر آن، باعث محبوبیت این مدل در بازار شده است.

مزایای ویدئو پروژکتور لیزری

ویدئو پروژکتور لیزری نسبت به پروژکتور لامپی دارای مزایای زیادی است که باعث جذابیت آن برای مصرف کنندگان می‌شود. در ادامه مزایای این دستگاه را بررسی خواهیم کرد:

تعمیر و نگهداری کم هزینه

در ویدئو پروژکتور های لامپی باید پس از یک دوره، لامپ ها را عوض کنید، ولی ویدئو پروژکتورهای لیزری برای تولید نور به لامپ متکی نیستد، تعویض هزینه‌بری ندارند و و به تدریج ضعیف نمی شوند.

به طور کلی از آن‌جایی که ویدئو پروژکتور لیزری از تکنولوژی متفاوت و به‌روزی استفاده می‌کند، طول عمر بسیار بیشتری نسبت به نسل‌های قدیمی خود دارد همچنین نصب ویدئو پروژکتور لیزری از دیگر مدل های ویدئو پروژکتور آسان تر است و در نهایت هزینه تعمیر و نگهداری بسیار پایین تری دارد.

مزایای ویدئو پروژکتور

کیفیت بالاتر تصاویر

یکی از بهترین مزایای ویدئو پروژکتور لیزری کیفیت بالاتر تصاویریست که نسبت به ویدئو پروژکتور لامپی ارائه می دهد.

لیزرها می‌توانند تصاویر را با طیف رنگی گسترده‌تری تولید کنند و رنگ های تولید شده گرمتر و عمیق تر هستند در نهایت، ویدئو پروژکتور لیزری تصاویری با کیفیت بالاتر ارائه می دهد.

ویدئو پروژکتورهای مبتنی بر لامپ نیاز به فیلتر کردن رنگ از نور سفید دارند که تاثیر منفی بر کنتراست دارند. در مقابل به دلیل اینکه لیزرها نور مورد نیاز خود را مستقیما ایجاد می‌کنند، ویدئو پروژکتورهای لیزری می‌توانند ضمن اینکه کنتراست عالی ایجاد کنند، تصاویر را شفاف تر و روشن‌تر به نمایش در می آورند.

تصویر بدون تاخیر

برخلاف ویدئو پروژکتورهای لامپی، ویدئو پروژکتور لیزری زمان بسیار کمی نیاز دارد تا به حالت آماده باش در بیاید. زیرا در این دستگاه ها نیازی ندارید تا برای گرم شدن لامپ آن صبر کنید به محض اینکه دکمه روشن شدن را بزنید، ویدئو پروژکتور تصویر روشن و شفافی به شما نشان می‌دهد. این نبود تأخیر از دیگر مزایای ویدئو پروژکتور لیزری است تا بدون معطل شدن بتوانید از آن استفاده کنید.

مصرف انرژی کمتر

از آن‌جایی که ویدئو پروژکتور لیزری از یک لامپ پرمصرف استفاده نمی‌کند، مصرف انرژی کمتری دارد. از طرفی هم کمتر داغ می‌شود که برای خنک ‌سازی آن نیاز به تجهیزات کمتری است. تمام این‌ها در مجموع باعث شده تا مصرف برق پروژکتور لیزری در مقایسه با پروژکتور لامپی، بهتر باشد.

لیزرها فقط رنگ مورد نیاز برای تولید تصویر را ایجاد می‌کنند. در نتیجه، پروژکتورهای لیزری انرژی کمتری مصرف می‌کنند، و در عین حال کیفیت تصویر، روشنایی و کنتراست بهتری را ارائه می‌دهند.

فاصله پرتاپ تصویر پروژکتور

هنگام خرید ویدئو پروژکتور لامپی باید فاصله‌ی پرتاپ تصویر را در نظر بگیرید. فاصله پرتاب به مسافت بین لنز پروژکتور و صفحه اشاره دارد. اندازه تصویر پرتاب شده روی صفحه مشخص خواهد کرد که دستگاه شما در کجا قرار بگیرد. اگر قصد دارید ویدئو پروژکتور خود  را به سقف نصب کنید، بسیار مهم است که بتوانید این فاصله را به درستی محاسبه کنید.

بسیاری از ویدئو پروژکتورهای لیزری موجود در بازار صرف نظر از ابعادی که دارند در هر مکانی قابل نصب می‌باشند. آنها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که روی میز و بسیار نزدیک به صفحه نمایش قرار بگیرند. به عنوان مثال برخی از پروژکتورهای دارای فاصله پرتاپ فوق‌العاده کوتاه می‌توانند تصاویر ۱۲۰ اینچی را از فاصله ۸ اینچی از صفحه نمایش تولید کنند.

مزایا و معایب ویدئو پروژکتور

معایب ویدئو پروژکتور لیزری

اگر بخواهید بدانید ویدئو پروژکتور لیزری چیست، باید از معایب آن هم آگاه باشید. نمی توان فقط از مزایا و امکانات آن بگوییم و شما تصور کنید با یک محصول بی‌نقص روبه‌رو هستید. پروژکتور لیزری هم مانند هر محصول دیگری، معایبی دارد که می‌تواند در انتخاب شما مؤثر باشد.

قیمت ویدئو پروژکتورهای لیزری

شاید بتوان گفت تنها مشکلی که در ویدئو پروژکتورهای لیزری وجود دارد، قیمت بالای آنهاست. اختلاف قیمت این دستگاه ها با ویدئو پروژکتور های لامپی به اندازه ایست که حتی ارزان قیمت ترین آنها در حال حاضر 3 برابر پروژکتورهای لامپی قیمت دارند و همین موضوع بسیاری را از خرید ویدئو پروژکتور لیزری منصرف می کند.

اما اگر نگاهی به مزایای این ویدئو پروژکتورها نسبت به انواع دیگر بیندازید می توانید بفهمید که این اختلاف قیمتی بیهوده نیست. این اختلاف قیمت به دلیل تکنولوژی بالایی است که برای تولید این نوع از پروژکتورها صرف شده است.

گذشته از سطح تکنولوژی که برای تولید نیاز است، کارایی بیشتر، کیفیت بالاتر، 7 برابر عمر بیشتر، مصرف کمتر و … دلایل قانع کننده ای هستند که شما برای خرید این دستگاه اقدام کنید.

جمع بندی

ویدئو پروژکتورهای لیزری تقریبا به طور قطع بازار آینده را از آن خود خواهد کرد؛ این دستگاه‌ها قادر به تولید رنگ‌های بهتر و تصاویر روشن‌تر هستند و در عین حال هزینه‌های تعمیر و نگهداری کمتری دارند. در حال حاضر این دستگاه ها نسبتا گران هستند و کاربران زیادی نمی‌توانند آن را خریداری کنند، اما توجه داشته باشید که با توجه به طول عمر و هزینه پایین نگهداری این وسیله، این سرمایه گذاری در طول زمان به شما بازگشت داده می‌شود.

از طرفی باید توجه داشته باشید که هنگام انتخاب یک ویدئو پروژکتور زیاد مهم نیست آن مدل از چه نوع منبع نوری استفاده می کند. مدل مورد نظر باید متناسب با محیط مشاهده، بودجه شما و کاربرد مورد نیاز شما باشد.

برای این که بتوانید بهترین انتخاب را متناسب با بودجه و نیاز خود داشته باشید می توانید از راهنمایی مشاوران آگاه ما بهره مند شوید و از طریق لینک زیر با ما در ارتباط باشید.

ضمن این که شما را به خواندن سایر مقالات ما در ارتباط با ویژگی های ویدئو پروژکتور و کاربردهای آن دعوت می کنیم.

خرید ویدئو پروژکتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *